+38 (044) 581-79-54

Перспективи легалізації криптовалюти в Україні

Бондаренко Олексій Вікторович
юрист Юридичної компанії «Бі ен Сі»

17 серпня 2018 року

 

Що таке криптовалюта?
Криптовалюта - це цифрова (віртуальна) валюта, одиниця якої - монета, що захищена від підробки. Криптовалюта по суті - це зашифрована інформація, скопіювати яку неможливо. Криптовалюта емітується безпосередньо в мережі і ніяк не пов'язана з будь-якою валютою або державної валютної системою.
На даний момент в світі кількість видів криптовалюти вже наближається до тисячі, і ринок продовжує рости. Біткоїни - це перша і найвідоміша з безлічі інших віртуальних електронних валют. Термін "біткоїни" запозичений з англійської мови (bitcoin) і утворився шляхом злиття двох слів: bit (мінімальна одиниця комп'ютерної пам'яті) і coin (монета).
Що стосується України, то у нас криптовалюта поки ще не легалізована. У зв’язку з цим нормативне визначення криптовалюти відсутнє. Також слід відзначити, що криптовалюта з точки зору національного законодавства не є грошима.
У Роз’ясненні Національного банку України від 10.11.2014 року вказано, що «Національний банк України розглядає "віртуальну валюту/криптовалюту" Bitcoin як грошовий сурогат, який не має забезпечення реальною вартістю і не може використовуватися фізичними та юридичними особами на території України як засіб платежу, оскільки це протирічить нормам українського законодавства.
НБУ наголошує, що під час використання "віртуальної валюти/криптовалюти" Bitcoin є фактор підвищеного ризику, пов’язаного із цією послугою, операцією або каналом постачання, зокрема анонімність операції (які можуть включати готівку), децентралізованість операції. Крім тоговсі ризики за використання в розрахунках "віртуальної валюти/криптовалюти" Bitсoin несе учасник розрахунків за ними. Національний банк України як регулятор не відповідає за можливі ризики і втрати, пов’язані з використанням "віртуальної валюти/криптовалюти" Bitсoin».
Однак прямої законодавчої заборони на операції з використання криптовалюти в Україні не існує. Саме тому ні роз'яснення НБУ, ні інші підзаконні нормативно-правові акти не можуть замінити закон, який би прямо врегулював або заборонив обіг криптовалюти.
Ужовтні 2017 р. у Верховній Раді України зареєстровано два законопроекти №7183 «Про обіг криптовалюти в Україні» та №7183-1 «Про стимулювання ринку криптовалют та їх похідних в Україні».
Автори законопроекту №7183 від 06.10.2017 року запропонували визнати криптовалюту як - програмний код (набір символів, цифр та букв), що є об’єктом права власності, який може виступати засобом міни, відомості про який вносяться та зберігаються у системі блокчейн в якості облікових одиниць поточної системи блокчейн у вигляді даних (програмного коду).
Вказаний законопроект отримав негативні висновки від Головного науково-експертного управління апарату Верховної Ради України, через те, що:
  • Європейський центральний банк невисловлює однозначногорішення щодо використання віртуальних валют, застерігаючи про ризикита потенційні загрози;
  • законодавство ЄС класифікує криптовалюту Bitcoin як «цифрове представлення вартості, яке не підтвердженецентральним банком або державним органом і не прив’язанедо юридично встановлених валютних курсів, яке може використовуватися як засіб обміну для покупки товарів і послуг, їх передачі та зберігання».
Автори другого законопроекту 7183-1 від 10.10.2017 пропонували:
  • визнати ринок криптовалюти частиною ринку фінансових послуг, а саму криптовалюту фінансовим активом;
  • введення 2% збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з кожної крипто-обмінної операції.
Вказаний законопроект, так само як і попередній, отримав негативні висновки від Головного науково-експертного управління апарату Верховної Ради України, як такий, що «не має цінності», в порівняні, наприклад, з літакобудуванням або виробництвом електрокарів для України, щоб його розвивати та вказали на доцільність повернення на доопрацювання з урахуванням висловлених зауважень та пропозицій
Чи оподатковується криптовалюта в Україні?
Чинний Податковий кодекс України зобов'язує декларувати дохід, отриманий на території України і сплачувати відповідні податки. Ухилення від сплати податків є правопорушенням і загрожує притягненням винних до адміністративної та кримінальної відповідальності.
У той же час, поки біткоїн офіційно не визнаний в Україні, то і адмініструвати операції з криптовалютою, фактично, неможливо. Відносно цього існує показове рішення Європейського суду з прав людини від 22 жовтня 2015 року у справі "Хедквіст проти Швеції", де суд ухвалив, що операції з використанням біткойнів і іншими віртуальних валют на території Євросоюзу не повинні обкладатися податком на додану вартість.
Приводом для юридичної розгляду статусу криптовалюти послужило отримане владою Швеції звернення від громадянина країни Девіда Хедквіста. Він планував офіційно запустити комерційний сервіс, який би обмінював біткоїни на традиційні валюти і назад.
Однак, вивчивши питання, Хедквіст виявив, що подібні угоди обкладаються ПДВ, оскільки біткоїни мають юридичний статус товару. А податки в Швеції і без того занадто високі. У підсумку Європейський суд ухвалив, що, оскільки біткоїни були створені лише "як засіб платежу", то їх слід розглядати як традиційну валюту, а не як товар.
Відповідно, за новими європейськими правилами, угоди, пов'язані з валютами, банкнотами і монетами, що використовують у якості законного платіжного засобу, не повинні обкладатися податком на додану вартість. Слід зазначити, що рішення Європейського Суду є обов'язковими на території України. Відповідно, у суперечках з податковою суди часто посилаються на рішення у справі "Хедквіст проти Швеції" і приходять до одноголосного висновку, що операції з криптовалютою не повинні обкладатисяПДВ.
Така позиція, наприклад, була відображена у постанові Харківського окружного адміністративного суду від 13 жовтня 2016 року № 820/5120/16 за позовом підприємства про скасування індивідуальної податкової консультації.
При цьому потрібно враховувати, що згадане судове рішення стосується тільки ПДВ. Так, дохід фізичної особи, отриманий у вигляді цифрової валюти, в Україні оподатковується за стандартною ставкою 18%, а прибуток юридичних осіб - в залежності від системи оподаткування такої особи.
Таким чином, активний розвиток криптовалютних відносин потребує правового регулювання. На даний момент в Україні існує правовий вакуум. Згідно з діючим законодавством криптовалюта в якості разрахункової одиниці використовуватись не може, використання біткоїнів в якості грошей не дійсне. Це призводить до того, що фізичні та юридичні особи, які використовують валюту біткоїн, здійснюють операції і ведуть бізнес на свій страх і ризик без гарантій зі сторони держави. Саме тому, законодавчим пріоритетом в найближчий час буде внесення змін в Податковий кодекс України, в частині оподаткування криптовалютних операцій, а також визначення основних термінів і регулювання криптовалютних відносин.

Контакти

Директор

Гарагонич Олександр Васильович 

a.harahonych@congress.kiev.ua 

(044) 581 79 56 

(050) 550 42 26 

(044) 581 79 56 - факс 

Виконавчий директор

Кожух Максим Сергійович 

m.kozhuh@congress.kiev.ua 

(044) 581 79 56 

(050) 352 86 62 

(044) 581 79 56 - факс 

04211, м. Київ, Оболонська набережна, 7, корпус 3, офіс 2

Ми на карті


View Larger Map

Розробка сайтів "Liberty Digital"